Isnin, 15 Jun 2009

PERANG DUNIA NUKLEAR

Seperti yg telah diketahui ramai org, Korea Utara kn berideologikn komunis. diorg pn da ade teknologi sendiri, senjata sendiri n xbergntung pn negara2 dunia lain khususnya US. So,yg si US ni plak konon2nyelah nk kwal semua negara kt dalm dunia ni. Korea Utara ni plak mmg keras kepale. xkn la die nk ikut ke telunjuk US.hehe..

Hal ni pn blaku time empayar G.Bush dulu n smpai skang, US marah ke Iran psl nuklear, yg Bush ni nk marah nape plak kn. Iran ade teknologi sendiri yg canggih, suke hati die la nk wt pe pn dgn nuklear 2 kn.hehe. kesimpulannye skang ni, US mmgla nk jd ketua utk semua negara, die pikir, die sape..hehe..

penunjuk perasaan di Korea Selatan membakar bendera Korea Utara semasa mengadakan tunjuk perasaan sempena ulang tahun kesembilan tamatnya sidang kemuncak antara bekas Presiden Korea Selatan, Kim Dae-Jung dan pemimpin Korea Utara, Kim Jong Il di hadapan kediaman Kim Dae-Jung di Seoul, semalam.

Leps je US n PBB umum nk sekat itu ini la, Korea Utare pem lg, mara la diorg..hehe.. kate komunis kn.. Nk gertak si komunis ni, skang ni, diorg gertak balik. nk wt perang nuklear kt semenanjung korea.. US plak bgtau diorg da standby bermcm2 alat nuklear yg diletakkn kt Jepun n Korea Selatan. ntah betul or x..hehe..

Menurut Korea Utara, program nuklearnya juga adalah satu pencegahan terhadap AS, yang sering dianggap merancang untuk menggulingkan rejim tersebut.

Tgk citer kisah si Ironman ni, die gune nuklear wt tenaga utk manusia.. tp ni teknlogi yg melampaui batas..hehe

Ahad, 14 Jun 2009

SAMBUNG BALIK BERDEBAT!!!


InsyaALLAH, esok start la balik sidang Parlimen yg da bercuti 2bulan..
samela ngan bdk IPT ni cuti..hehe. so, siap sedia n bersiap siagala korg utk dibahas, kumpul-kumpulkn la secukupnya point of view korg 2..hahah.

Ade sedikit perubahan tempat duduk nampaknyer.. yg confirmnyer, paklah mmg kene beralihla tmpt die, kenela join gu gu MP yg len. mane lg bole dudk depn sane, DS Najib la kene duk kt tmpt yg UTAMA 2.. hmm,ade penggantian tmpt, mcm DS Nizar, Parlimen Bukit Gntang, tmpat yg bakal die duduk nanti. Rasenye, KJ mcm duk kt blakang kot..hehe.

Kepada YDP Speaker dri Sabah 2, jage2la anak buah ek, relex2kn diorg.hehe.. So, dgr cer, isu-isu yg akn diusul n dbahaskn seperti PPSMI ni, adkah akn dimansuhkan atau sebaliknyer.
kite tgk diorg berbahas ek. Nantikan! DS Nizar pn akan angkat sumpah esk, insyaALLAH..


Kepada peminat-peminat Dewan Rakyat, saksikan perdebatan Ahli2 Parlimen anda secara Live mulai esk!!insyaALLAH.. seperti biasela, di Siaran no.1 Malaysia, Channel yg penuh ketulusan, RTM, kul 10pg..Chayo!!

Sabtu, 13 Jun 2009

Ahmadinejad Menang!


PENYOKONG calon Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad, meraikan keputusan awal di Tehran yang menunjukkan beliau mendahului hari ini. Media negara itu mengisytiharkan Presiden Mahmoud Ahmadinejad sebagai pemenang pilihan raya negara itu, tetapi pencabarnya, Mirhossein Mousavi, mendakwa berlaku luar aturan dan mengisytiharkan kemenangan untuk dirinya sendiri.

Bush Sambut Besday


BEKAS Presiden Amerika Syarikat (AS), George H W Bush (bawah) menyambut hari jadinya ke-85 dengan membuat terjunan bersama pasukan payung terjun tentera Golden Knight. Beliau mendapat bantuan SFC Michael Elliott, dalam Kennebunkport, Maine di gereja Episkopal, St Ann.

Jumaat, 12 Jun 2009

Protes Narathiwat



SEKUMPULAN jemaah Masjid Sultan Idris Shah II dekat Ipoh menunjukkan tanda protes mereka terhadap kekejaman yang berlaku di Masjid Al Furqan di Narathiwat dengan mengangkat sepanduk selepas solat Jumaat.

MAS catat kerugian pada suku pertama


KELANA JAYA: Penerbangan Malaysia (MAS) mengalami kerugian operasi RM138 juta dalam suku pertama berakhir 31 Mac 2009.

Ketua Eksekutifnya, Datuk Seri Idris Jala, berkata kerugian pertama sejak suku ketiga 2006 itu disebabkan harga minyak yang turun naik secara keterlaluan dan krisis ekonomi global yang memberi kesan ke atas jumlah penumpang dan kargo.


" Iye Ker Niiii.... "

Iran mula mengundi pilih presiden baru

TEHRAN: Iran mula mengundi hari ini untuk memilih presiden baru selepas kempen hangat yang menyaksikan bekas perdana menteri berfahaman sederhana, Mir Hossein Mousavi, muncul sebagai pesaing utama kepada penyandang, Mahmoud Ahmadinejad.



Kementerian Dalam Negeri yang bertanggungjawab menganjur pilihan raya itu berkata, pusat mengundi dibuka pada jam 8 pagi (0330 GMT) dan mungkin berlanjutan sehingga tengah malam, bergantung kepada peratusan keluar mengundi di kalangan 46 juta pemilih berdaftar.

Keputusan dijangka dalam tempoh 24 jam selepas pengundian berakhir.

Persaingan pemilihan Presiden Iran untuk kali ke-10 sejak 1979 itu adalah sengit selepas kempen selama tiga minggu, termasuk rapat umum, debat hangat di televisyen dan tuduh menuduh di antara calon.

Ketika Ahmadinejad, 52, bertanding untuk penggal kedua selama empat tahun lagi, Mousavi, 67, berhasrat untuk kembali di persada politik selepas dua dekad terawang-awang.

Kempen pilihan raya itu menyingkap perbezaan pendapat di kalangan rakyat republik Islam itu selepas empat tahun di bawah pentadbiran Ahmadinejad.

Sikap tegas beliau dalam isu nuklear Iran dan Israel menyebabkan negaranya dipinggirkan Barat dan dasar ekonominya dikritik.

Kempen itu juga menyingkap perpecahan di kalangan masyarakat dengan penduduk bandar dan kampung menyokong kuat Ahmadinejad manakala golongan lelaki dan wanita muda memilih Mousavi.

Penganalisis keberatan untuk meramalkan pemenang tetapi mengandaikan pengundian bakal mengikut corak pemilihan 2005 apabila Ahmadinejad yang kurang dikenali menewaskan ulama terkenal, Akbar Hashemi Rafsanjani. - AFP

GAMBIT a.k.a Remy LeBeau


Gambit adalah karakter fiksi yang merupakan salah seorang anggota kelompok superhero X-Men. Gambit diciptakan oleh Chris Claremont, Jim Lee, dan Mike Collins. Karakter ini pertama kali muncul dalam Uncanny X-Men #266 . Gambit juga tampil dalam 2 komik lain yaitu kelompok X-Force dan Gambit & the X-Ternals.

Sebagai seorang mutan, Gambit mempunyai kemampuan untuk memanipulasi listrik. Dia juga bisa mempunyai kemampuan melempar kad dan meledakkannya, ahli dalam pertarungan tangan kosong, dan juga mempunyai tongkat besi yang sering digunakannya.

Karena profesinya sebelum masuk X-Men yaitu menjadi pencuri menyebabkan ada beberapa anggota yang menolaknya masuk ke dalm X-Men tapi banyak juga yang sokong.


Mampu mencharge sesuatu dengan ledakan energi bio-kinetik. Ketampanan yang menghinotis. Kecepatan diatas manusia normal, stamina, kegesitan dan refleks. Ahli dalam perkelahian tangan kosong, ahli siasat dan pencuri.

Khamis, 11 Jun 2009

Rintihan Pemuda Fathani

Sedih Di Masjid Kampong Ai-Payea Daerah Jok-Ai-Rong

Pada pokcik-pokcik.

Pada mokcik-mokcik.

Pada adik-adik.

Pada pemuda-pemuda dan pemudi-pemudi.

Lihatlah darah-darah yang mengalir di Masjid Allah SWT di kampong ai-payea itu. Terjadi apa itu?, Terjadi apa itu? Lihatlah darah-darah itu, dalam masjid meninggal 10 orang dan sakit 13 orang, dan meninggal dirumah sakit pula 1 orang, meninggal semua 11 orang. Tangan la’natullah mana membuat macam itu?

Pada pokcik-pokcik

Pada mokcik-mokcik

Pada adik-adik

Pada pemuda-pemuda dan pemudi-pemudi,

Lihat lah bekas-bekas darah itu, apa sebab nya semua ini bolih jadi? Ingatlah yang sudah terjadi pada tuan haji sulong kita dulu, kena bunuh tak ada kasihan, jasadnya dibuang dalam laut songgora, tak ada batu nisan untuk nya, tak ada tanah kubur untuk nya.

Lihat lah mayat itu, apa salah dia duduk dalam masjid, sapa hati nya orang menembak dalam masjid Allah SWT. Macam binatang orang tembak kita. Sejarah sudah 5 tahun jadi di masjid kita krisek, dan juga jadi di takbai.

Apakah kita nak duduk diam,jadi orang takut dibumi kita sendiri dan di rumah kita sendiri? Oh, budak-budak muda dan budak-budak mudi! Janganlah kita kena tipu dengan seyum manis orang-orang yang tak sembahyang 5 waktu sehari semalam, jangan la kita percaya pada orang-orang yang mahu makan tidak ucap dengan nama Allah SWT.

Sedih kita semua lihat darah ada dalam masjid, mari kita semua catat dalam hati, masjid kampong ai-payea jadi bukti kejam Siam buat pada kita. Dimana saja pun, orang yang mengaku darah melayu Fathani, yang membaca pada kertas ini, azam kan diri masing-masing, darah di Masjid ai-payea adalah darah saudara-saudara kita sendiri, kita semua kena balas pada saudara-saudara kita, walau sekecil-kecil balas!, kita kena balas, darah melayu bukan harga bolih jual beli, mudah-mudah Allah beri tabah pada keluarga-keluarga yang meninggal dan keluarga-keluarga yang sakit.

Pemuda Fathani

—--------------------------------------------------------------

*Tulisan ini adalah tulisan asal Pemuda Fathani/Selatan Thai kepada rakyat Malaysia

SCHLUMBERGER a.k.a Selambe jer..


Susah gak aku nk eja name comnpany ni..tergeliat lidah.hehe
senang cer, aku eja selambe jer lah..:p

so, aku g melawt or edu-visit(education-visit) kt sane pg td.
xdela letih sgt pn, tp sebenaye aku ngantok jer, cover je nk menguap td..hehe
yela, smlm xdpt tidor yg nynyak n lena..

sedikit sbyak aku dpt gak info2 dri company yg asal dri France ni..


Short Safety Briefing:




erm, ni la short safety briefing yg aku pnh dgr, xsempat nk amik perhatian,
die da habiskan kate2. yela,namepn short kn..


Briefing oleh Recruiting Manager:



Overall bg aku best gak speech die ni, walaupn speaking die de slang China die 2.
Aku tertarik mase die tunjukkan statistik pengeluar petrol n gas kt seluruh dunie. kalo xsilap aku, daripd 20 lebih negare yg die tunjukkan, Petronas adelah yg ketiga terendah pengeluar petrol n gas. sikit je aku tgk, berbanding dgr negara Arab,of course yg paling byk la kn. Die andaikan, kt negara arab ni, diorg nyer minyak mcm kite bukak paip air kt umah, aie melimpah-limpah. 2 tamsilan yg di buatla.

Dari pmerhatian aku, walaupn Petronas adalah ketiga paling rendah keluarkn petrol n gas ni, tp keuntungan Petronas dlm 70Billion setahun. Byak x byak la.hehe.walaupn ade berlaku sedikit kebocoran, sikit ke, rse mcm byk gak.hehe. Ni keuntungan Petronas, cube byangkan negara arab td 2. Berape byklah keuntugn diorgkn.


Lawat ke Lab diorg..


Sbenaye aku pn xbrape pahm sepanjang melawat Lab diorg ni. Adela skit2 phm. Lgpn, Engineer2 kt situ, diorgnyer speaking da la mcm2 slang, dengn slang american, french nyer. so, xbrape phm.hehe.

So, yg aku phm ape yg diorg wt kt Lab ni, diorg wt R&D psl batu2 kt dasr laut 2. Ape yg diperkatekan oleh Mr Mujahed Ahmed, rasenye die dr Pakistan kot. Die de ckp, cube byangkan, skang ni kite cari gali minyak kt bwh tanah, sepanjang proses keluarkan minyak ni, kite kene ingat, ruang kt bawh tanah akan berkurangan. ini bole menyebabkan runtuh kt dasar laut nanti.
so, action yg perlu diambil adalah, dengan replace kapasiti minyak yg da dikeluarkan dgn sesuatu material. So, material ni diorg nk guna pasir2 laut yg dicombinedkn jd batu. Mende2 nila dirog R&D kn. Termasukla kekuatan n ketegaran batu 2.

Utk keadaan dlm Lab 2, kitorg xdibenarkn shoot gmbr, so, sorry xdpt sediakn gmbr2 dlm Lab.hehe..

Agak menarik ahli2 kimia n geologi ni wt kajian. Gaji kt sini pn mantap2.hehe.. So,kpd sape2 yg ber minat dengan kerja2 yg seumpama ni, bolela try cri diorg ni.. Adios..

Rabu, 10 Jun 2009

KEKELIRUAN CHIN PENG

Tentang isu Chin Peng baru-baru ni, aku rase agak kekeliruan berlaku kt sini..
Perkare ni berlaku time kitorg tgh LDK kt BTN ni..

Time kitorg wt skit discussion psl Chin Peng ni, kak Fasilitator tnye la stiap sorg pe pandangan tentang kepulangan semula Chin Peng ni kt Malaysia..

hehe..sperti biasela,aku ni kn suke memanaskan kn lg discussion kitorg..
sume dlm group ni mmg bantah giler kalo pemulangan Chin Peng kt sini. Aku ni plak asyik ckp knape knape knape. xperikemanusiaan la, da tua la. Hangen je diorg..hehe


aku de terbace beberape pandangan :

" Jika Chin Peng balik, sy org pertama akn tunggu di airport bukan utk
meraikannya, tp utk sembelih 'makhluk ganas' tu." - Bekas perajurit, Mejar(B) Ahmad Shafie, yg putus tangn kiri berkecai ditembak komunis.

"Golongan yang menyokong Chin Peng bole dianggap sebagai berfahaman komunis." - tegas Presiden Persatuab Bekas Tentera Malaysia(PBTM), Dato Muhammad And Ghani.

"Negara akan mengalami huru-hara jika Chin Peng dibenarkan kembali." amaran Pertubuhan Seni Silat Gayong Malaysia(PSSGM).


Apa yg menjadi kemusykilan kt sini, kita tahu bahawa komunisme adalah satu ajaran yg tidak selari dengan Islam, sedangkan
anggota2 PKM juga terdiri dari berbangsa Melayu dan Beragama Islam seperti Rshid Maidin dan Abdullah C.D. Diorg mempunyai cita-cita suci menubuhkan gerakan islam..


Antara perkare yg menkjubkan, ketika dlm keadaan umno memerinth negara ini, terdapt banyk org islam yg keluar agama or murtad, sementara tu, anggota parti chin peng ni sperti Abdullah C.D berjaya mengislamkan anggota PKM iaitu Eng Min Ching yg kemudiannya berkahwin dgannya pd 1955.

Peguam Ching peng mengatakan chin peng berhak pulang di negara ini dibwh perjanjian damai diantara kerajaan malaysia dan PKM pada 1989 di thailand. selepas perjanjian tersebut, bekas pemimpin PKM termasuk Rahsid Maidin dibenarkn pulang, tapi chin peng sorg je xdibenrkan pulang..

Dalam sistem demokrasi ini,aku xnafikan hak mereka utk menghalang kepulangan ching peng, sbb ini adalah hak semua org.

Sebenynye,ape yg aku nk bgtau ni, perkara yg terjadi time LDK. Apa yg aku telah dikelirukan, time LDK 2, aku telah bgtau pd sumue group aku termasuk fasi, kenapa Gerakan sendiri yg memanggil balik chin peng ni,sedangkan gerakan adalah perti komponen BN.. lps je aku bgtau ni, fasi aku bersuara, "sebenaye, Gerakan bukan BN, tapi gerakan adalah gabungan antara PKR, PAS dan DAP"..
??????? ait..
terus aku bingung n blur...hehe..sape tipu penipu ni...hehe


ape2 pn, esk aku de edu-visit kt schlumberger, kalo bole tembak,aku nk tembak ape2 yg patut dgn DSLR ni.hehe..
nk dgr ape company barat ni nk sembang..Bas karo..

Selasa, 9 Jun 2009

Anugerah LDK 9 - Kumpulan Skema

Putra Putri negara jaya
Bersatu berpadu tenaga
Padamu harapannya bangsa
Seandai cita-cita

Putra Putri sejati mulia
Kota bandar desa sepasti
Padamu harapan dewi suci
Bakti jasa jiwamu

Menegakkan nusa
Mendirikan bangsa
Putra Putri dewi
Cekal gagah berani


Lagu PUTRA PUTRI ni la yg kitorg diberi utk
wt persembahan malam terakhir 2..
sume kummpulan 9 terkejut sbb "dianugerahkan" persembahan
bagi kumpulan paling skema..hehe
ntah ape yg skema sgt pn xtau la..
dah la ade part yg kitorg men belasah jer nyanyi..

Kitorng Kump. 9(shafik,am,azli,hafiz,man,zu,izati,izza,zehan&G)
terkejut sbb dpt title skema ni..hehe

ape2pn, tahniah utk kumpuln 9, kumpulan SKEMA..

Isnin, 8 Jun 2009

MOMENTUM OH MOMENTUM



Mmg betul cik anisah ckp 2..
perlu ade momemtum untk sembuhkan malas 2..
so,idea n solution nyer,MOMENTUM..

Lagi kuat momentum yg dikenakan,
lagi mantap la hasil nyer..yups thats true..hehe

seperti ayat yg ku amik ni dri blog irwandahnil.com...

Orang kata tidak elok kita tangguh-tangguhkan kerja…

Orang kata tak elok kita malas-malas buat kerja…

Orang kata tak elok kita rasa penat-penat buat keje



hmm..lagi kuat momentum yg dikenakan kat deck ni, lagi tinggi la ollie diorg..
btul ker ek..kene tnye skaters2 la..hehe

NEGARA,KENEGARAAN, TATANEGARA...


Tiga perkra nila yg sentiasa bermain kt telinga aku ni..
sebenanye byk lg,tp,ni antaranya la.hehe
sepanjang 5 hari ni,perkara-perkra yg seumpama nila yg aku disyarahkan
oleh penceramah-penceramah BTN..
bagun tidur, sebelum tidur, NEGARA, NEGARA, NEGARA..
time kuliyah subuh, diorg pancarkan video pasal NEGARA,
kuliyah maghrib pn dipancarkan video psal KENEGARAAN..
sume nye NEGARA..hehe
belum lagi cerita pasal LDK, kene kawad lgi..

aku x nafikan,ni mmg da jadi kerja BTN utk menanamkan sifat-sifat
patriotism kt sume peserta-peserta ni..
so, aku bgtau kt peserta-peserta yag lain..

"LAYANNN JERRR..."

Ahad, 7 Jun 2009

FREEDOM from BTN



Lama gak aku da xupdate blog ni..
maklumla, sibuk la katekan..hehe
ntah ape2 yg la yg aku sebokkan..:p

Ape2 pn, allahamdulillah aku da diberikan sedikit kekuatan
oleh ALLAH swt tuhan ku yg maha kekuasaan utk menaip..

ape yg aku paling syukurkan ketika ni,
aku da merdeka dri BTN..hehe




Proses pembasuhan dijalankan, walaupn xde yg ngaku membasuh..hehe
secara autommatiknya,aku menjadi "bisu" sepanjang kem ni..
sbb per??banyak aku nk cerite ni..
nantila aku ceritekn ek...