Rabu, 5 Ogos 2009

Teknologi Dan Ideologi


Teknologi sudah menjadi satu keperluan bagi dunia kini. Kebanyakan org mengejar kepada teknologi. Pelajar-pelajar di IPT-IPT pn ramai yg berebut-rebut utk pelajari teknologi. Tak kira la, samaada yg belajar kat luar atau dalam negara, teknologi menjadi agenda utama.

Dalam wujud nye perkembangan ilmu teknologi ini, perkare yg wujud bersama-sama tanpa disedari ialah ideologi-ideologi sendiri. Di universiti-universti atau IPT-TPT telah timbul pelbagai ideologi. Maklumla, golongan cerdik pandai ini mula memikirkan dgn logik akal sendri dengan mewujudkan ideologi-ideologi sendri yang mana lebih teruk lagi apabila ideologi yg bertentangn dgn syarak.

Semua membahaskan tentang ideologi-ideologi masing-masing. Timbullah pemberontakan hak masing-masing. Seorang anak memperjuangkan hak anak-anak, ibubapa memperjuangkan hak-hak ibubapa, wanita mempejuangkan hak-hak wanita, individu menuntut hak-hak individu. Semua mula mempertikaikn hak-hak sendri tanpa kembalim kepada Quran dan Sunnah. Kalo yang rujuk Quran dan Sunnah pn, ambik skit-skit. Ikut sesuka hati die je.

Apabila wujud nye ideologi suka hati sendri ni, tercipta la ungkapan "Kubur masing-masing". Inila ungkapan dari mereka-mereka yang bermentaliti yang paling rendah, Walaupn mereka ni, pelajar-pelajar Universiti. So?? Adakah dengan digelar pelajar Universiti ni, berpemikiran global?

Aku penah bertanye kepada seorang member non-muslim yang sedang belajar di luar negara utk ambil PhD. Ketika kami di sekolah dahulu, kami memang sangat aktif dalam aktiviti berpengakap. Baru-baru ni,aku bertanye kt die setlah hampir 5tahun xberhubung,
"ko de join pengakap lg ke kat sane?" Die menjawab dengan bangganya, "wat ape la aku wt keje-keje bodo 2 lg.." Aku pn terfikir, adakah aktiviti pengakap ni keje bodo?hehe.
aku tanye la,"so skang ni ko wat keje2 pandai ke?".agak senyap gak die wat seketika.hehe. aku tnye lg,"bile ko nk balik m'sia?". Die jwap dengan konfiden je,"xnk blik".
aku tnye lg,"ko xnk try blajar bahasa melayu lg ker?".Di jwp,"da xpenting lg".



Adakah mentaliti seperti ini yg Malaysia mahu lahirkan? Kite selalu menyuarakan yang kerajaan dah berjuta-juta manghabiskan duit utk memberi rakyat belajar. Tp, apakah kesedaran yang telah timbul. Bukan setakat sorang ni, malah, ramai lagi yang mengamalkan ideologi xsedar diri ni.hehe.


Di Malaysia sendri pn sama, kononnye hendak mempelajari teknologi, tapi ideologi negatif yang disebarkan. Masalah-masalah sosial yg rancak berjalan sekarang, dgn clubbing, gigs, pergaulan yang tidak ada batas lagi, inilah ideologi ynag merosakkan anak melayu kite, walaupn aku bukn berideologi kn bangsa semata-mata, tp inilah hakikat yg berlaku. Ideolgi mementingkan diri sendri xkurang hebatnye. Orng lain xpayah peduli, asalkan hidup aku puas-sepuasnye tanpa memikirkan orang lain. Mereka xterpikir ke azab ALLAH swt. azab sepedih-pedihnya..Wallahualam.

3 ulasan:

c.a.w.a.n berkata...

pnjag. xlrat bce. wek !!

m@m@N berkata...

haha...
alasan jer...
wekk!!

typing-hard berkata...

ble tahan juga adik aku nie...