Isnin, 29 April 2013

Sekali Lagi




Sekali lagi merantau,sekali lagi mengaji. Yang beda hanya sibuk, kali ini sangat2 sibuk. Kali ini sangat2 penat. Ini bukan satu keluhan, tapi luahan kepada Sang Pencipta. Luahan raih simpati seorang hamba kepada Tuhannya.

Ya Allah, disebabkan kesibukan ini,jangan la kau jauhkan aku dari Mu, malah,kesibukan ini,membuatkan aku semakin hampir kepada-Mu.

Ya Allah, permudahkan segala urusan ku, permudahkan pengajian ku dan permudahkan juga jodoh ku.

Amiiin.

Rabu, 9 Januari 2013

KeEmpat

Sang pendek meyakinkan dunia buat kali keEmpat!
Dari seorang yang tidak ada apa-apa, menjadi orang yang ada apa-apa.
Semangat sang pendek yang sangat kental.

TAHNIAH!!!



Sabtu, 5 Januari 2013

Sumbangsih

Walaupun menerima kekalahan pada malam ini dengan berjerseykan jersey yang baru (baru sahaja dirasmikan), kekalahan tadi tidak lah dikira kekalahan yang teruk.

Masih permulaan untuk anda semua merangkul kesemua piala-piala pada musim ini!
Dan syabas kepada geng-geng ATM!

The Red Warriors tetap dihati!

Go more Klate Go more!!!


Rabu, 2 Januari 2013

30 tahun dahulu punya cerita bersama hujah-hujah SAMPAH

Kalau kita cakap golongan-golongan ini bodoh, diorang akan marah,
kalau nak cakap golongan ini pandai pulak, jauh sekali.
Tanah air ku seperti biasa, penyebaran isu lapuk dicorong-corong media massa bersama-sama dengan hujah-hujah SAMPAH!

Amanat Hadi, konon-kononnya dipengaruh dari Revolusi Iran 1979, Trololol apakah yang dibuat pada awal tahun baru ini?
Ditambah lagi apabila masuknya kaitan dengan isu Memali, pun di jadikan hujah SAMPAH. Apabila tuan empunya diri nak bersuara, masing-masing menggelabah buat alasan tak nak bagi die bersuara secara Live.

Diharapkan politik murahan dan terbantut seperti ini tak akan bertahan lama lagi di Malaysia.

Selasa, 1 Januari 2013

Bukan cerita Istanbul Aku Datang


   Kalau di Eropah, "Battle of Empires" atau "Conquest 1453" filem ini dinamakan. Di Sepanyol yang terkandung kota hebat Andalucia, filem ini bergelar "Conquista 1453". Kalau di Istanbul, bandar terbesar di Turki lain pula namanya, "Fetih 1453".
Dan yang pasti filem ini bukan filem "Istanbul aku datang",atau trademark "xoxo Publish".



   Tak kisah apa nama filem ini, bagi pandangan peribadi, filem ini boleh disama araskan dengan filem aksi Hollywood yang epik pada 2005 "Kingdom of Heaven".
Secara asas perjalan kedua-dua buah filem ini mengisahkan pertembungan dua Empayar besar dalam sejarah, terutama sejarah Islam.



   Ketika berada di kota Constantinople pada beberapa tahun yang lepas, aku tak sempat untuk membeli salinan filem ini,sebab masih belum dijual ketika itu, baru saja ditayangkan di pawagam, kalau nak tonton, memang bahasa Turki sepatah haram tak tahu.
Filem Fetih 1453 ini terkandung pelbagai perkara, dimulakan dengan sabda Nabi saw. sendiri yang menyatakan satu ketika nanti kota Constantinople akan ditawan oleh Islam.

   Disini bermulalah perjuangan Sultan Muhammad Al-Fatih bersama komrad-komrad Islam yang bercita-cita tinggi untuk menjadi sang penakhluk.
Skil-skil dan strategi Al-Fatih di tontonkan dalam filem ini, termasuklah teknologi kejuruteraan peperangan pada ketika itu. Rantai besi yang sangat berat di Golden Horn untuk menyekat komrad-komrad Islam memasuki Constantinople yang melalui laluan laut masih boleh dilihat di museum Turki.

 Rantai Besi di Golden Horn

   Seperti filem-filem yang lain, filem ini telah menimbulkan pelbagai kontroversi termasuk filem ini di banned di bebrape buah negara, tetapi, lain pula cerita di Turki apabila Perdana Menteri Turki, Erdogan melahirkan rasa positif tentang "Fetih 1453" ini.
Rasanya tak perlu ditaip di sini lagi, seharusnya selamat menonton!



p.s: Walaupun ending filem "Fetih 1453" ini sama seperti ending filem "Istanbul Aku Datang", dimana mereka berada didalam sebuah bangunan bernama Hagia Sophia a.k.a. Ayasofya, tetapi perjalan "cerita" dari dua buah filem ini yang sangat berbeza, sangat-sangat berbeza.
Mungkin di Malaysia akan mempunyai filem yang perjalanan ceritanya hampir seperti ini InsyaAllah.

Isnin, 31 Disember 2012

Rekod


Rekod yang dicipta, setahun lebih tiada post baru.
Kalau diperhatikan dalam mukabuku hari ini, majoriti akan mengucapkan selamat tinggal dan juga selamat datang kepada masa,2012 dan 2013.selagi manusia waras, itu semua kelakuan biasa.Biasa-biasa saja.

Walaupun beberapa ketika dulu sering diperbahaskan hukum hakam mengucap dan menyambut, terpulang pada individu memilih kekhilafan tersebut.

Apa yang pasti, setiap perkara yang berlaku sudah ditulis hikmahNya, biarlah semua yang sudah berlalu itu terus berlalu, dan yang datang perlu dialu-alukan.

JANGAN LUPA 12hb INI!!!



Rabu, 22 Jun 2011

B-P's Last Message

"Dear Scouts,

If you have ever seen the play "Peter Pan" you will remember how the pirate chief was always making his dying speech because he was afraid that possibly when the time came for him to die he might not have time to get it off his chest. It is much the same with me, and so, although I am not at this moment dying, I shall be doing so one of these days and I want to send you a parting word of good-bye.

Remember, it is the last time you will ever hear from me, so think it over.

I have had a most happy life and I want each one of you to have as happy a life too.

I believe that God put us in this jolly world to be happy and enjoy life. Happiness doesn't come from being rich, nor merely from being successful in your career, nor by self-indulgence. One step towards happiness is to make yourself healthy and strong while you are a boy, so that you can be useful and so you can enjoy life when you are a man.

Nature study will show you how full of beautiful and wonderful things God has made the world for you to enjoy. Be contented with what you have got and make the best of it. Look on the bright side of things instead of the gloomy one.

But the real way to get happiness is by giving out happiness to other people. Try and leave this world a little better than you found it and when your turn comes to die, you can die happy in feeling that at any rate you have not wasted your time but have done your best. "Be Prepared" in this way, to live happy and to die happy- stick to your Scout Promise always when you have ceased to be a boy - and God help you to do it.

Your friend,

Robert Baden-Powell" (1929)

Ahad, 29 Mei 2011

Sang pendek

Sudah ku bilang,
agak berbilang kali ku bilang,
bungkus dan dibungkus akan terjadi,
Nah, terimalah penangan sang pendek!

Felicitacions equip!

Jumaat, 21 Januari 2011

Kesumbangan Setan-setan Politik

"Setan-setan politik kan datang mencekik
walau dimasa pacekik tetap mencekik
apakah slamanya politik itu kejam?
apakah selamanya dia datang
‘tuk menghantam?

Ataukah memang itu yang sudah digariskan?
menjilat, menghasut, menindas
memperkosa hak-hak sewajarnya


Maling teriak maling sembunyi balik
Dinding pengecut lari terkencing-kencing
Tikam dari belakang lawan lengah
Diterjang lalu sibuk mencari kambing Hitam"


http://www.youtube.com/watch?v=LSEYXxZMjs4

Isnin, 10 Januari 2011

KONON

Kisah-kisah KONON manusia..

walaupun dah diberikn banyak nikmat, KONON nya masih tak cukup sebab orang lain dapat lagi banyak,
walaupun jahil dalaam agama, KONON nya masih baik dgn hanya menyatakan tertunainya solat,
walaupun amalan agama penting, KONON nya menyatakan semua itu remeh sahaja.

manusia-manusia ini hanyalah bermain dengan istilah KONON semata-mata.

Khamis, 14 Oktober 2010

Teknologi Kaherah

Aku pasti dan yakin dalam dunia sekarang ini, tiada manusia yang waras meletakkan nama anak-anaknya dengan nama firaun atau pharaoh.

Kenapa? Sebabnya Allah swt telah hinakan si firaun ini sehinggakan apabila orang mendengar namanya sahaja, tahu bahaya perkara yang negatif.

Memang kita tidak boleh menafikan teknologi binaan yang di bina pada zaman tersebut hebat, memang hebat, tetapi,jangan kite terpadaya, kerana semuanya adalah datang dari kehebatan-NYA.






















Selasa, 5 Oktober 2010

Agak lama

Hanyar sekadar mahu memberitahu aku tidak dapat menulis buat sementara waktu.
Bukan kerana tidak mahu lagi menulis, bukan kerana bosan dengan keadaan realiti, dan bukan juga sudah berputus asa dengan kenyataan yang di depan mata.

Tapi, mungkin memerlukan modal masa untuk mendapatkan ilham-ilham seperti mana mereka-mereka yang penuh ilham di dada..

Selasa, 24 Ogos 2010

Isu yang berpolitik atau isu yang dipolitikkan?



Aku bercakap tentang politik dalam konteks Malaysia. Apabila kita bercakap tentang politik, ia sangat subjektif, dan jika kita bercakap tentang isu, juga subjektif. Dan jika aku menyatakan isu itu berpolitik, ia adalah satu perkara yang mengarut. Perkara karutan seperti ini hanyalah diperbodohkan oleh poltikus-politikus yang tidak bertangungjawab.

Tetapi, dalam realiti yang telah berlaku dari dulu lagi adalah isu itu dipolitikkan. Tidak kira sama ada isu itu isu sampah sekalipun, politikus tanpa segan silu menggunakan hujahnya dengan isu yang telah dipolitikkan.

Sekali lagi aku pernah menyatakan, adakah kematangan politik yang dimainkan dalam negaraku ini hanyalah sekadar begini?

Isnin, 23 Ogos 2010

Belajar buat untuk belajar taat.



Belajar-belajar BUAT,
Buat untuk BELAJAR,
Belajar-belajar TAAT,
Taat untuk BELAJAR.

Jumaat, 20 Ogos 2010

Setelah Berminggu




Setelah berminggu aku menumpang sementara di kawasan pelajar-pelajar, Setelah berminggu aku berada di tempat yang orangnya aku baru kenali, memang terlalu banyak yang aku telah belajar dari mereka-mereka ini. Belajar tentang tujuan hidup. Mengingatkan ketika zaman aku sama seperti zaman mereka. Darah muda yang penuh dengan bara yang mampu mendidihkannya.

Setelah berminggu juga aku bersama-sama melihat golongan istimewa yang kurang berupaya, OKU. Mereka juga pelajar disini, kesungguhan dan keinginan belajar menunjukkan mereka mempunyai kesempurnaan yang tersendiri. Aku pun mula berfikir tentang mereka yang tidak mampu untuk mendengar dan ada juga yang tak mampu untuk bercakap. Dunia mereka yang tidak tahu apa itu erti bunyi-bunyian, dunia mereka yang tidak tahu apa itu erti untuk berkata-kata. Bahasa isyarat sahajalah dunia mereka. Tetapi, hati mereka telah terpaut dengan masjid. Mereka mampu untuk tunaikan solat berjemaah seperti sang sempurna yang lain.

Tidak ku lupa juga, ada dikalangan mereka yang tidah mempunyai kaki, ada yang tidak mampu untuk berdiri, tetapi mampu untuk bergerak ke rumah ALLAH untuk tunaikan kewajipan. Ada juga yang mempuyai sedikit masalah mental, tetapi keinginan dia kepada ALLAH membezakan dia dengan sang sempurna.