Jumaat, 28 Oktober 2016

The Accountant (Spoiler alert)


Seseorang Autisme, agak sukar untuk mengukur tahap keupayaan mereka. Kadang kehebatan mereka sangat diluar jangkaan. Kadang sangat power, kadang gempak.

Filem ini memaparkan watak seorang autisme yang ada keupayaan agak gempak. Cuma, sejauh manakah kisah ini realistik, itu aku tak pasti. Yang aku pasti, setiap seorang dari 68 orang, mengalami autisme. Ini adalah fakta, dan kalau ikut latest statistik adalah lebih lagi dari itu. Kau orang tahu tak?


Kisahnya tentang Christian Wolff, seorang genius dalam matematik dan bekerja sebagai accountant di sebuah pekan kecil. Tetapi, pekerjaan ini hanyalah untuk cover ataupun nak selindung pekerjaan utama dia sebagai accountant bagi beberapa organisasi jenayah seluruh dunia.

Wolff juga seorang penembak tepat dan mampu menembak mati orang tanpa ragu-ragu. Ini pun kerja side-income dia.

Dalam masa sama, dibantu oleh rakan autisme, Justine. Seorang autisme yang kelakuannya agak menakutkan, dia juga seorang hacker gempak yang mempunyai 'super-computer' yang mampu mengodam server kerajaan US. Ini contoh keupayaan budak autisme yang sukar untuk kita ukur. Adakah mereka ini normal? Dan apakah 'normal' yang kita maksudkan itu? Diri kita sendiri ini pun adakah dikira 'normal'?

Permulaan cerita ni agak 'slow', boleh buat kau orang mengantuk, Salahuddin siap boleh tertidur lagi. Tetapi plot-plot selepas tu boleh mengelakkan kau orang dari tidur. Satu plot menunjukkan kesusahan orangtua Wolff menjaga anak autisme ni. Sampai mak dia tak tahan lagi, then, lari rumah dan tinggalkan dia, ayah dan abang begitu sahaja.

Bab yang ade kaitan dengan geng 'accountant' ada diplotkan. Antaranya Wolff menyiasat semua laporan account bertahun-tahun company LivingRobotics hanya dalam satu hari sahaja. Tapi plot ni sekejap sahaja, kau orang janganlah nak harap lebih-lebih sangat ok.

Beberapa twist yang dibuat oleh pengarah bagi aku menjadi. Nasib baik die tak bunuh abang sendiri. Mesti nanti kau orang pun terkejutkan?!


Luke Sierra
Bukan seorang accountant.

Tiada ulasan: