Selasa, 19 Januari 2010

Kampung Hutan ku dilanda 'banjir'



“Tidakkah kamu melihat bahawa Allah mengarak awan, kemudian mengumpulkan antara (bahagian-bahagian)nya, kemudian menjadikannya bertindih-tindih, maka kelihatan olehmu hujan keluar dari celah-celahnya, dan Allah juga menurunkan (butiran) ais dari langit, dari gumpalan awan seperti gunung maka ditimpakanNya ais itu kepada siapa yang dikehendakiNya dan dipalingkanNya siapa yang dihendakiNya. Kilauan kilat itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan. (Surah An-Nur: 43)


Alhamdulillah,sejak beberape hari ni,'banjir' yg melanda kampung ku dihutan ni telah beransur-ansur surut. InsyaALLAH,melalui peramal-peramal kaji cuace ni,munkin akn trun lg nanti.semua tu pn hnya dgn izin ALLAH swt. Xde makhluk yg mampu mengubh sume ni,melainkn dgn keizinan ALLAH semata2.

Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda-tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertakwa. (Yunus : 6)


Ape yg menarik perhatian aku,bukan kaum aku je yg pelik tgk 'hujan' yg berais ni,tp,kaum2 lain pn same. Jakun or Batak or Teruja or ape yg seerti,sume prasan 2 ade stiap sorg kt sini trmsuk aku.hahaTp,aku xdela seperti kaum omputih ni,yg extreme nye jakun sejakun jakunnye.haha. Bayangkn la,kul 2-3pagi ni,diorg omputih ni bole plak seret n kumpul2 ais 'banjir' ni utk wt snowman.mcm org giler la plak aku tgk diorg ni..:P


Tp,perkara2 'pelik' ni hanyalah berlaku pd hari pertama je.Apabile msuk je hari yg kedua,perkare sebalik nye plak berlaku,sumpah menyumpah keatas ais ni plak akn wujud.
xkire la sape2,stiap kaum akn menyumpah termasuk kaum aku. Antar sbb utama,nk kuar pegi jalan2 mmg susah dbbkn jln yg licin. Tp best utk main sledding.hehe:P



Mungkin semue merasekan perkare ni satu perkare yg menyusahkan,tp,keyakinan yg perlu ade adalah yakin setiap perkare yg berlaku pasti dan pasti de hikmah.. Ia akan menjdi ujian bg mereka yg faham dgn agama, dan akan menjdi bala bg yg xfaham dgn agama.

“Allah, Dialah yang mengirim angin lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang dikehendakiNya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal: lalu kamu lihat hujan keluar dari celah-celahnya. Maka apabila hujan itu turun menimpa hambaNya yang dikehendakiNya menjadikan mereka gembira. (Surah Ar-Rum: 48)

6 ulasan:

tamansyurga_87 berkata...

Salam.
yeke omputih tu je yg kluar main salji pkul 2-3 pagi...hehe

org melayu tu xkan tgk je kot..mesti join kan2...hi2..

best nyer dpt cuba dan rasa ssuatu yg xsmua org bleh dpt..hehe

m@m@N berkata...

hehe..org melayu lepak je kt umah.:P

ala,kt mlysia pn ade kn..hehe

Anessaur berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Anessaur berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
c.a.w.a.n berkata...

yeke ad kt malysia ?

sy kt jepun xdek pon . ;p

m@m@N berkata...

jepun ade ke?haha