Khamis, 3 Jun 2010

Musim yang bermusim



Jika kita pandang sebentar ke negara-negara yang diikitiraf negara maju yakni di Eropah, benua yang mempunyai 4 musim. Musim bunga, panas, luruh dan sejuk. Musim-musim ini sudah ditentukan oleh Allah swt. dan akn berubah pada setiap tahun. Semua dalam perhitungan dan perkiraan-Nya.

Kini, semasa, cuba kita lihat paradigma yang berlaku di seluruh pelusuk dunia. Semua melaungkan kebencian kepada bangsa yahudi yang berfahamankan zionis. Dari barat ke timur, juga dari utara ke selatan, setiap manusia yang masih waras menilai dalam pertimbangan akan menghemburkan kata-kata dan perbuatan yang melambangkan kebencian kepada zionis. Demonstrasi jalanan, perbahasan terbuka dan tidak kurang dalam laman rangkaian sosial yang agak popular, Facebook, tidak kira islam atau belum islam, semua berteriak dan bersuara kebencian.


Seperti biasa, ada juga yang melihat dari perspektif yang lain, iaitu pelbagai hikmah yang akan berlaku di sebabkan satu dunia melihat kezaliman zionis ini. Ada yang menyatakan, ini juga akn menjadi faktor penyatuan semua islam di dunia. insyaALLAH. Memang aku tidak nafikan semua ini, sebabnya hikmah satiap perkara telah ditetapkan oleh ALLAH swt.

Cuma, persoalanya, adakah perkara-perkara ini, iaitu teriakan suara manusia, pandangan setiap orang ini, adalah hanya bermusim? Mungkin minggu ni perkara ini akan menjadi panas, bagaimana minggu depan? Bulan depan? Tahun depan? Sedangkan berdekad zionis sudah zalim. Istiqamah kah akan wujud atau hanya musim yang menjadi adat manusia.

3 ulasan:

Dia berkata...

Erm betul tu... kebangkitan ini berlaku apabila ada rakyat kita terlibat dalam tahanan, namun kalau tiada bagaimana pula? sudah terhantuk baru terngadah.

perjuangan bukanlah bermula selepas d tindas.

terlebih sudah komennyer... :D

... berkata...

yups,thats true..

kalo kene batang hidung sendri bru la kite sedar,mcm ne plak kalo xde kaitan dgn kite,langsung xkn amik taw..

thanks bg komen..hehe

Tanpa Nama berkata...

hmmm...