Rabu, 14 Julai 2010

Nasib si Sotong dan Burung

Kegilaan, keghairahan, ketaksuban dan pelbagai lagi istilah mengenai kempem Piala Dunia telah berakhir. Penyakit-penyakit yang wujud sepanjang Piala Dunia ini seperti 'demam' pasti semua telah sihat seperti sedia kala. Kepada mereka yang istiqamah untuk berjaga malam sebelum ni, adakah akan kekal istiqamah untuk berjaga malam juga? Yang kalah bertaruh menerima kerugian, yang menang pula, menerima habuan yang diharamkan.

Paling membimbang, apabila manusia meletakkan binatang yang tidak mempunyai akal atau dengan kata mudah 'bodoh' tempat untuk memberi ramalan. Binatang adalah bodoh, tapi, yang paling bodoh apabila manusia yang ada akal ini mempercayai binatang itu. Seekor sotong membuat ramalan tentang kemenangan negara yang akan memenangi perlawanan tersebut, aku tidak nafikan, daripada apa yang aku baca, kesemua ramalan binatang ini menjadi 'betul'. Tapi, itu bukan menjadi isu yang utama, yang lagi membahaya kan, perkarta seperti ini terang-terang perkara khurafat dan mensyirikkan ALLAH swt.

Pada saat-saat akhir, timbul pula seekor burung yang juga 'mampu' untuk membuat ramalan. Apakah manusia sekarang hanya mampu meletakkan nasib pada seekor binatang? Adakah kewarasan setiap manusia hanyalah bergantung pada tilikan seekor binatang? Inilah keadaan umaat akhir zaman yang semakin dalam keadaan tenat dan nazak dalam kehidupan.

1 ulasan:

tamansyurga_87 berkata...

buat sambal sotong pun sodap...hehehe