Selasa, 3 Ogos 2010

Mentaliti dan 'The Mentalist'



Ketika aku dalam perjalanan menuju ke tanah para anbiya', Kaherah, aku sempat menonton Tv series yang bertajuk The Mentalist, Mentalist adalah seorang yang mempunyai daya pengaruh yang kuat untuk mempengaruhi orang lain. Tapi aku bukan nak menceritakan tentamg Tv series ini, cuma aku mahu menceritakan mentaliti-mentaliti yang aku telah hadapi.


Buat masa ini, aku sedang menjalani praktikal dalam ruang industri, dalam masa sama, sahabat-sahabat aku juga sedang melakukan perkara yang sama. Seorang sahabat menceritakan kepadaku supaya berhati-hati dengan orang-orang disini. Yang dimaksudkan olehnya adalah kita janganlah menunjukkan kepandaian atau 'tunjuk pandai' dengan pekerja-pekerja yang sudah lama disini. Jika kita mula menunjukkan pandai kita, kita tidak akan dilayan dan perspektif orang terhadap kita akan menjadi negatif. Inilah mentaliti rakyat negaraku.

Lantas aku terus teringatkan cerita yang diceritakan kepadaku satu ketika dulu, seorang pakcik pernah bekerja di negara matahari terbit, Jepun. Budaya disana amat berbeza dan yang aku sangat suka adalah mereka suka mengajar antara sesama mereka. Walaupun mereka sudah tahu tentang sesuatu perkara, mereka tidak jemu untuk mendengar lagi dan lagi. Inilah mentaliti rakyat negara itu.

Sampai bilakah mentaliti rakyat negaraku ini akan bertukar menjadi mentaliti yang matang.

5 ulasan:

tamansyurga_87 berkata...

biasa la...xboleh tgk org lebih sikit.. masalah hati..hehe

L berkata...

masalah hati eh??
hehe:P

tamansyurga_87 berkata...

pernah pergi kaherah ke?bile?hehe

L berkata...

yups..ari 2 laa..
sblum nk blik,singah sane dlu..

tamansyurga_87 berkata...

Wah seronok nyer.........hehe