Selasa, 18 Mei 2010

Pemikir-pemikir siasah

Siasah atau nama komersialnya Politik adalah perkara yang sgt luas utk di bentangkan. Seorg ayah yg bekerja siang malam utk menyara kelauarga adlah politik, ibu tungal yg membesarkan anak2 dgn sendrian adlah bermain politik(kalau kt UK,ibu tunggal mmg hidup senang,sume di sponsor krajaan-sbb tu org local sendri xberpuas hati isu ini). perkerja2 berpolitik atau bersiasah bekerja keras utk naik gaji and naik pangkat(walaupn kaki bodek dgn pelobi). Semua ini adalah ruang lingkup politk dan politik yg aku nk bicarakan adalah politik mentdbir negara.
Aku bukanlah seorg yg mempunyai latarbelakang dlm bidang politk,tapi tak bermakna aku tak boleh mempersoalkannya. Mendengar kata2 seorg sahabatku merangkap seorg ahli politik menyatakan, "untuk menerangkn politk kepda msyarakat,kita tak perlu pn menjadi ahli politik".
Jadi,ape yg menarik perhatian aku utk menulis sedikit perkataan adalah,apabila kita berbicara tentng siasah ini,siasah atau politik dlam konteks Malaysia, ramai yg aku lihat membenci politk,ramai yg mencarut-carut tentng politik. Sednagkn mereka sendri byk melakukan perkara-perkara politk tanpa disedari.


Apabila aku mendengat ucapan David cameron semasa baru saja dilantik sbg PM baru-bru ini,beliau menyatakan "I enter politics because I love this country". Mendengar kata-kata ini,aku terus teringat satu ucapan oleh saudara Salahuddin Ayub yang aku sendiri dgr,beliau menyatakan yg lebih kurang maksudnya,"kami semua(parti pembangkang) sayangkan negara ini,sbb tu kami membangkang dan tidak akn membiarkan berterusan". Jelas disini,semua pemikir-pemikir politk yg BENAR-BENAR berpolitk dgn bersih,mereka semua berpolitk disbbkan negara, bukan kepentingan diri. Oleh itu, dimanakh silapnya bagi sahabat2ku yg membenci politik?mungkin ketidak bersihan politk wujud menyebabkn mereka membenci perkra sepenting ini.

Seorang sahabat pernah berkata kpdku,"mana-mana parti yg akan memerintah negara(malaysia) adalah sama,lebih2 lagi pasal korup,sume parti same je". Aku hnya membalas,"tak,tak sama.." Ini adlah contoh perspektif yg rakyat sendri lihat dlm konteks politik Malaysia. Dalam realiti sebenar,perubahn sentiasa berlaku,
"Politik itu dinamik dan sering berubah, hari ini parti itu mungkin kuat, dan esok mungkin akan lemah, sokongan dalam politik ini ada pasang surutnya. Yang akan kekal dan terus maju ialah NEGARA."
-Prof Madya Dr Mohammad Agus Yusoff

Jika sesebuah parti dianugerahkan utk berkuasa, tidaklah bermakna parti itu berkuasa utk meghalalkan yg haram, kerana setiap matlamat tidak pernah menghalalkan cara.
"Bukankah sesuatu yang pelik untuk mengelakkan sesuatu keburukan dari satu agenda keburukan dengan menghalalkan keburukan itu. Inilah hawa nafsu serakah syaitan yang mencabar tarbiah dan hidayah Allah"-islampenyelesaian-

Yang lebih menarik lagi, wujudnya sebuah negara di scandinavia, Norway yang mana bukanlah negara islam malah negara sekular boleh mengharamkan yang haram.
"Walaupun Norway tidak mengharamkan arak sama sekali, namun segala bentuk iklan arak diharamkan di Norway. Sebagai contoh pada 2008, sebuah pasukan bolasepak dari England bernama Everton FC telah menentang sebuah pasukan bolasepak Norway bernama SK Brann. Everton FC mengiklankan jenama beer “Chang” di atas jersey bolasepak mereka. Namun, sewaktu mereka bermain di Norway, mereka terpaksa bermain dengan jersey kosong kerana undang2 Norway mengharamkan iklan arak dalam apa-apa bentuk sekalipun."-TulangBesi

Agak banyak aku menaip hari ni, sekadar menaip(trademark abgku)..

4 ulasan:

tamansyurga_87 berkata...

senyum juga adalah politik...hehehe

m@m@N berkata...

betul3..
geram2 pn politk..hehe

tamansyurga_87 berkata...

hehe..geram2 tu action je..

m@m@N berkata...

action ataw eksen?haha