Rabu, 5 Mei 2010

UK telah kerugian 1 undi dari ku - Selamat berperang esok skalian UK!


Selepas je kehangatan perang undi meletus di parlimen Hulu Selangor, kini saat2 dinantikan setelah 5 tahun dlm penantian masyarakt UK utk berperng undi. Mmg tidak akn putus perang undi di seluruh dunia kerna apabila demokrasi diamalkn, maka, perang undi jadi tempat pertaruhan.Yg menjadi kerugian bg UK adalah telah rugi 1 undi drpda aku sendri. Sbbnya aku xsempat nk daftar mengundi,aduish,menyesal giler sbb lmbt..aku tnye kt makcik aku seblum ni,aku ni bole ke mengudi,so die ckp, "mane la bole,sbb bukan PR or citizen"..ternyatalah mkcik aku sendri xtaw rule kt sini mcmne,rupenye,lps aku bace syarat2 mengundi dlm internet,18tahun keatas & yg berasal negara komenwel bole mengundi..so,apelg,aku terus bukak online registration utk dftr,malangnye,aku lewat sehari je,pendftran da ditutup..haha

insyaALLAH esk pg bermulanya perang ini setelah beberape mingu berkempen, disini beberpe gmbr yg menarik perhatian aku, yg mana kt malysia stakat ni mmg xde pn.cara2 kempen Pilihnraya kt kota Ingeris ni.

Walaupn gmbar Gordon Brown di paparkn mcmni, xmenjadi satu kesalahn sbb xletak nama. Tp,yg paling penting,semua dakwaan2 ni benar blaka,bukn lah satu taburan fitnah seprti kt mlysia..

Disini kite sendri bole lihat tahap kematangan politik disini jika mahu dibandingkn kt msia.mmg aku sendri xnafikan yg malysia still negara membangun,dan UK negara maju,tp,smpai bilakah kematagn seprti sediakala kt mlysia akn mencetus 1 revolusi?

Jika isu peribadi adalah hujah yg utama dimainkn seprti di malysia,apakah ketegori kematangn ini? Lihat di UK sendri,isu2 dasar yg dimainkan,isu2 ekonomi,isu2 imigrant dan isu2 yg lebih rasional dan penting diperhujahkan dlm debat2 terbuka. Jika dibanding kn pernan media plak bgaimana?jauh seprti langit da bumi..

SELAMAT BERPERANG UNDI ESOK!

Tiada ulasan: