Khamis, 11 Jun 2009

SCHLUMBERGER a.k.a Selambe jer..


Susah gak aku nk eja name comnpany ni..tergeliat lidah.hehe
senang cer, aku eja selambe jer lah..:p

so, aku g melawt or edu-visit(education-visit) kt sane pg td.
xdela letih sgt pn, tp sebenaye aku ngantok jer, cover je nk menguap td..hehe
yela, smlm xdpt tidor yg nynyak n lena..

sedikit sbyak aku dpt gak info2 dri company yg asal dri France ni..


Short Safety Briefing:




erm, ni la short safety briefing yg aku pnh dgr, xsempat nk amik perhatian,
die da habiskan kate2. yela,namepn short kn..


Briefing oleh Recruiting Manager:



Overall bg aku best gak speech die ni, walaupn speaking die de slang China die 2.
Aku tertarik mase die tunjukkan statistik pengeluar petrol n gas kt seluruh dunie. kalo xsilap aku, daripd 20 lebih negare yg die tunjukkan, Petronas adelah yg ketiga terendah pengeluar petrol n gas. sikit je aku tgk, berbanding dgr negara Arab,of course yg paling byk la kn. Die andaikan, kt negara arab ni, diorg nyer minyak mcm kite bukak paip air kt umah, aie melimpah-limpah. 2 tamsilan yg di buatla.

Dari pmerhatian aku, walaupn Petronas adalah ketiga paling rendah keluarkn petrol n gas ni, tp keuntungan Petronas dlm 70Billion setahun. Byak x byak la.hehe.walaupn ade berlaku sedikit kebocoran, sikit ke, rse mcm byk gak.hehe. Ni keuntungan Petronas, cube byangkan negara arab td 2. Berape byklah keuntugn diorgkn.


Lawat ke Lab diorg..


Sbenaye aku pn xbrape pahm sepanjang melawat Lab diorg ni. Adela skit2 phm. Lgpn, Engineer2 kt situ, diorgnyer speaking da la mcm2 slang, dengn slang american, french nyer. so, xbrape phm.hehe.

So, yg aku phm ape yg diorg wt kt Lab ni, diorg wt R&D psl batu2 kt dasr laut 2. Ape yg diperkatekan oleh Mr Mujahed Ahmed, rasenye die dr Pakistan kot. Die de ckp, cube byangkan, skang ni kite cari gali minyak kt bwh tanah, sepanjang proses keluarkan minyak ni, kite kene ingat, ruang kt bawh tanah akan berkurangan. ini bole menyebabkan runtuh kt dasar laut nanti.
so, action yg perlu diambil adalah, dengan replace kapasiti minyak yg da dikeluarkan dgn sesuatu material. So, material ni diorg nk guna pasir2 laut yg dicombinedkn jd batu. Mende2 nila dirog R&D kn. Termasukla kekuatan n ketegaran batu 2.

Utk keadaan dlm Lab 2, kitorg xdibenarkn shoot gmbr, so, sorry xdpt sediakn gmbr2 dlm Lab.hehe..

Agak menarik ahli2 kimia n geologi ni wt kajian. Gaji kt sini pn mantap2.hehe.. So,kpd sape2 yg ber minat dengan kerja2 yg seumpama ni, bolela try cri diorg ni.. Adios..

2 ulasan:

c.a.w.a.n berkata...

hehe . mne nyer xngntok . die on smpai kol bpe nth . haha

m@NN@ berkata...

hehe..cri ilham memalam.. :p