Khamis, 25 Jun 2009

Sejauh Mana Pencapaian PPSMI...





Sudah 6 tahun PPSMI ni di jalankan di sekolah-sekolah kt Malaysia ni. Namun, kontroversi demi kontroversi timbul dengan sepanjang pejalanan PPSMI ini. Sejak pemulaan hingga sekarang perbahasan tentang isu panas ini ditimbulkan. Persoalannya sekarang, sejauh mana pencapaian PPSMI ni? Kerajaan akan menumumkan perlaksaan PPMSI selama 6 tahun dalam masa yg terdekat ini.

Media-media khasnya TV saling membahaskan isu ini. Apa yang timbul kini, kenapa ketika Tun Mahathir mengumumkan perlaksanaan PPSMI ini, tiada siapa yg membantah, khasnya bagi mereka yg mempunyai authority? semua meng'iya'kan sahaja perlaksanaan dasar yang amat penting ini. Dan, kenapa sekarang ramai pula yang membantah PPSMI? Adakah mereka-mereka yang ber-authority ini berani disebabkan pihak pembangkang yang memulakan bersuara secara besar-besaran seperti perhimpunan aman PPSMI? Inilah persoalan-persoalan yang timbul.

Kajian yang dijalankan hanyalah beberapa bulan sahaja. Dasar yang sepenting ini hanyalah beberapa bulan? Kita lihat pada 30 tahun dahulu di negara Jepun. Dahulu pun mereka memang menggunakan bahasa Inggeris untuk menjalankan perlaksanaan teknologi mereka. Tetapi, Jepun merasakan pentingnya penggunaan bahasa sendri. Mereka pun mengambil keputusan untuk menkaji tentang perlaksanaan ini. Akhirnya, selama 20 tahun mereka mengkaji dan hasilnya sampai sekarang, Jepun menggunakan bahasa sendiri dalam mengembangkan negara mereka. Dimanakah Dasar Pandang Timur yang kita gunakan dahulu? Kita hanya mengkaji 2 bulan sahaja untuk perlaksanaan ini, memang hebat.

Kini, pimpinan-pimpinan kerajaan bergolak merasakan perlasanaan dasar ini. Releven kah perlaksanaan ini sekarang...

Perkara yang paling sukar dilakukan sekarang adalah bagaimana kita hendak membetulkan kembali mentality masyarakat malaysia atau pn "mental shift".

4 ulasan:

c.a.w.a.n berkata...

haha. lawak la katun tue .;]

kihkihkih.

dlm gbr berhimpun tue, ade sy x..? hehe

m@NN@ berkata...

lwak ker?hahaha


ade2,dlm kerande 2..
hahaha

:p

c.a.w.a.n berkata...

ceh. dlm keranda kte nyer !!

ini sudh lebeyh .

haha

m@NN@ berkata...

haha
skali skale lebih2..
haha